بررسی اندیشه های پارادکسیکال (متناقض) در شعر ناصرخسرو
نویسندگان
چکیده
پارادوکس واژه ای اروپایی است که در دوره معاصر به مباحث ادب فارسی وارد شده است و آن را «تناقض نمایی» و اخیراً «پادنمایی» معنی کرده اند و در دو زمینه شعری و فکری یا مفهومی قابل بررسی است. آن چه امروز بیش تر زیر عنوان «تناقض نمایی» در شعر و ادب فارسی مورد تحقیق واقع شده، زمینه شعری آن است که ذیل «بدیع معنوی» در فنون و صنایع ادبی و به عنوان یک «فنّ ادبی» یا به تعبیر امروزی تر، «آرایه ادبی» تعریف می شود. امّا آن چه ما بدان پرداخته ایم از این مقوله نیست و در این زمره نمی گنجد. حتّی نمی شود آن را «تناقض نمایی» معنی کرد، بلکه باید صراحتاً آن را «تناقض» نامید. ما تناقض گویی ها و تضادهای فکری، اعتقادی، ادّعایی شاعران را در این مقاله مورد نقد و ارزیابی قرار داده ایم، بدین صورت که نه تنها «آرایه» یا «فنّ ادبی» محسوب نمی گردد، بلکه بطور کلّی از این مقوله خارج بوده و در دامنه مباحث «نقد ادبی» گنجانیده می شود. مباحثی که در حوزه تحقیقات ادبی ما، متأسفانه غریب مانده و کم تر مورد توجه قرار گرفته و بدان پرداخته شده است، در صورتی که این گونه تحقیقات، اتّفاقاً، بیش تر به سرمایه های فکری نیازمند است و نیز بیش تر به پویایی جریان فکر و اندیشه کمک می کند. هم چنین موجب تحوّل و دگرگونی در بینش و نگرش شخص محقّق و نیز مخاطبان آن تحقیق می گردد.
منابع مشابه
بررسی اندیشههای پارادکسیکال (متناقض) در شعر ناصرخسرو
پارادوکس واژهای اروپایی است که در دورة معاصر به مباحث ادب فارسی وارد شده است و آن را «تناقضنمایی» و اخیراً «پادنمایی» معنی کردهاند و در دو زمینة شعری و فکری یا مفهومی قابل بررسی است. آنچه امروز بیشتر زیر عنوان «تناقضنمایی» در شعر و ادب فارسی مورد تحقیق واقع شده، زمینة شعری آن است که ذیل «بدیع معنوی» در فنون و صنایع ادبی و به عنوان یک «فنّ ادبی» یا به تعبیر امروزیتر، «آرایه ادبی» تعریف...
متن کاملبررسی بوطیقای شعر تعلیمی در اشعار ناصرخسرو
ناصرخسرو از برجستهترین شاعران شعر تعلیمی است که در اشعارش علاوه بر مضامین اخلاقی به اوصاف شعر و شاعر و مخاطب شعر پرداخته است و به نوعی صاحب نقد و فن شعر یا بوطیقاست. از ویژگیهای برجسته بوطیقای او آن است که شعر را با حکمت و اندیشههای تعلیمی گره میزند و برای شاعر، شعر و مخاطب اوصافی را برمیشمارد که هر کدام به نوعی از منظومه فکری ـ تعلـیمی وی سـرچشمه گرفـته است. با بررسی اشعار ناصرخسرو در می...
متن کاملبررسی بوطیقای شعر تعلیمی در اشعار ناصرخسرو
ناصرخسرو از برجستهترین شاعران شعر تعلیمی است که در اشعارش علاوه بر مضامین اخلاقی به اوصاف شعر و شاعر و مخاطب شعر پرداخته است و به نوعی صاحب نقد و فن شعر یا بوطیقاست. از ویژگیهای برجسته بوطیقای او آن است که شعر را با حکمت و اندیشههای تعلیمی گره میزند و برای شاعر، شعر و مخاطب اوصافی را برمیشمارد که هر کدام به نوعی از منظومه فکری ـ تعلـیمی وی سـرچشمه گرفـته است. با بررسی اشعار ناصرخسرو در می...
متن کاملسبک شناسی متناقض نما در شعر حافظ
در ادبیات فارسی محور جمالشناسی بر شکستن هنجارها و عادتهای زبانی در لفظ و معناست که این مهم در آرایة ادبی «متناقضنما» خود را نشان دادهاست. متناقضنما یا پارادوکس در شعر حافظ اغلب به صورت فنی، زیبا و البته ظریف و شگفتانگیز خودنمایی میکند. یعنی از اجتماع امور متضاد و متناقض، تصویری شگفت، هنری و زیبا خلق مینماید. این مقاله با هدف بررسی متناقضنما و گونههای آن در شعر حافظ به نگارش درآمده است...
متن کاملجنبه های برﺟﺴﺘﮥ سبکی در موسیقی شعر ناصرخسرو
برای کسی که اندک اطّلاعِ سبکشناختی از ادوار شعر فارسی دارد، مسلّم است که قصاید ناصرخسرو هم از نظر فنّی و هم از لحاظ محتوایی بهکلی با قصاید سایر شاعران قرن پنجم هجری متفاوت است. این تفاوت حتی در حوزههایی از شعر او به چشم میخورد که شاعر برای ایجاد تنوّع و نوآوری با محدودیّت روبهروست. در این مقاله، سعی شده است از طریق مقایسة قصاید ناصرخسرو با سه تن از معروفترین معاصرانش (عنصری، فرخی و منوچهری) در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه ادب حماسیجلد ۶، شماره ۱۰، صفحات ۱۷۲-۲۱۹
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023